Nak Dapat Harga BEST? Jom jadi ahli dengan saya

Hubungi saya

Nama: Nurul Jannah Bt Sulaiman
shaklee ID : 877171,
sms whatsapp : 0195701403
Fb : Nur Maawa
Page Fb: Pretty Raudhah (Vitamin)

Selasa, 16 Disember 2014

ini la sebab berat tak turun walau tak makan banyak... malah naik mencanak2

selamat pagi semua.... saya dok tgh wat jadual lagi... bezanya semalam gila mengupdate blog dan meroyan status kat FB pagi2 buta... kul 4 baru tdo.. kul 6 dah bangun... timbang berat naik 1kg sehari... hahhahhahahahahahhahahaha ( tu gelak apa tu? stressss ) dah la jadual tak dpt set cantik.. berat plak naik... mana la tak stress.. berat bukan sikit2 anak... dah serupa berat mengandung 8 bulan... yeaaaaa suka suka suka !!!

ok.. seharian mencari2 maklumat utk kurus... sampai buang duit rm80 kat kevin zahri.. beberapa tahun dulu sama gak.. buang duit kt kevin zahri gak sebelum berdiet.. kenapa buang duit? sebab apa yg kevin bgtau dlm buku dan ebook tu saya dah tau... sebab saya belajar berdiet sejak sekolah kot... tapi sama la berat cam ni kahkahkah. ok fine skrg berada dlm tahap gemuk melampau...

actually saya beli ebook kevinzahri dengan join kelab diet atkins. 2 ni adalah diet yg berbeza.. kevin lebih kepada diet seimbang dan kira kalori... defisit kalori dan bakar kalori..
atkins lebih kepada diet kurang karbohidrat atau low carb diet. diet seimbang ni selalu dok buat.... sebab nak kurus atau nak kekalkan berat badan.. makan sikit. tapi ternyata tak berkesan kat saya. berat saya bertambah atau statik.. tak berkurang even bulan puasa..... nampak??? so lepas ni please.. no more buang duit kat kevinzahri... sbb tak sesuai utk saya.. tapi sesuai utk orang lain K!

sejarah saya berdiet ni panjang.. sejak kecik.. sejak sekolah menengah... sekolah rendah saya mmg jenis bukan pemakan... picky eater... but love coklat sampai sekarang... dan lagi saya mmg kuat bersukan dek kerana saya tinggi dan gagah masa tu.. actually cikgu saya panggil saya gajah pun.. haaaa gemuk pun masa sekolah rendah jugak...  tapi tak kisah sebab saya rasa badan mcm model kahkahkahkah.. wat ever punya perasan

masuk sekolah menengah mmg culture shock jugak la.. tak bersukan.. baru mula period.. badan bagai dipam2.. dok asrama lagi... hurm.. sejak itu la saya mmg kawal pemakanan saya tapi setakat boleh mantain berat je la.. tak tambah.. tapi tak turun.. sampai la saya berkahwin.. sebab berat saya sama je sejak form 3 sampai kahwin tu... lepas kahwin berat naik satu tahap lagi dan mantain sampai dpt baby sorang , dapat baby lagi sorang... dan diserang sakit lutut, kaki dan tumit. rasa penat bawak badan sendiri... cuba diet dengan jusmate 5 beberapa tahun lepas...

jusmate5 tak amalkan diet seimbang.. ( diet seimbang mmg tak sesuai utk turunkaan berat badan saya). actually jusmate5 amalkan crash diet.. diet bawah 1000 cal sehari.. so back up dengan supplement jusmate 5 tu utk kekalkan metabolisma. tapi awal pembabitan saya dengan JM5 tak berjaya jugak dalam sebulan sampai la saya jumpa ebook dari pengguna JM5 jugak... saya cuba ikut diet dari ebook tu sbb penulis mmg makan JM5. dan saya berjaya turunkan berat 25 kg... bangga gila sebab bila balik kg dah tau beza mana anak sulung, no 2 dan no 3... hahhahahaha

bila saya jumpa dengan atkins diet semalam.. copy paste maklumat dan print kan... baru saya sedar. semasa saya amalkan JM5 sebenarnya saya dah pun ber atkins masa tu... 2 minggu induction... mmg giler2 punya turun. tapi masa tu kena ingat... saya amik bawah 1000cal sehari... no good ye... tak bagus langsung.

dengan atkins kita tak perlukan supplement... kita kena kawal pengambilan karbohidrat sahaja... kalori2 tak payah kira.. makan la protein dan lemak sampai kenyang dan puas hati. ada senarai disertakan makanan yg boleh dan tak boleh... produk mcm SD2 saya rasa ia apply atkins diet.  so buat apa buang duit beli produk tu semua sedangkan kita boleh kurus dengan semulajadi? cuma produk2 ni menambah zat yang mungkin kita tak boleh dpt dari diet kita. tu je.. kalau kita suka pelbagaikan makanan.. rasanya tak de masalah... sebab dlm kelab tu mereka tak amalkan supplement...

so secara teori dan sedikit praktikal yg pernah saya buat.. saya dpt simpulkan kenapa selama ni berat saya semakin naik naik dan naik sedangkan saya tak makan nasi, saya tak makan banyak... saya makan nasi herbapony je kalau nak makan nasi.  SAYA MEMANG TAK MAKAN BANYAK ATAU KURANG MAKAN NASI.... TAPI MAKANAN SAYA SEHARIAN 80% ADALAH KARBOHIDRAT!!!!!! sebab tu kalau terlebih makan skit pun berat saya naik... tak sanggup tgk cermin.. tak sanggup tgk gambar sendiri... tak sanggup naik penimbang!!!

BETUL : saya makan sikit, saya tak makan nasi. SALAH: saya penuhkan perut saya dengan karbohidrat. saya makan roti, saya makan bihun, saya makan mi, saya makan kue tiaw, saya makan buah, saya minum milo, saya makan biskut, saya makan nestum, saya makan oat.... semua tu karbohidrat. MUNGKIN BERAT SAYA BOLEH TURUN: jika saya amik lebih banyak ikan, ayam, telur, sayur hijau dalam diet saya....

TAPI: atkins diet  boleh diamalkan oleh ibu mengandung dan menyusukan bayi. tapi bukan fasa induction yang mana atkiners akan makan kurang dari 20g carb. mengharapkan ketosis.. ketosis lah yang diharapkan sebab dengan adanya ketosis maka badan akan bakar lemak kaw kaw punya... ibu menyusu baby tak boleh berada dalam keadaan ketosis SEBAB : susu ibu akan penuh dengan toksik... ia nyahtoksik dalam badan.. dan ini akan memberi kesan yang ta baik pada bayi.. dan sesiapa yang menjalani fasa induction ni akan mengalami masalah susu badan yang mengering... ini lah jawapan yang saya perlukan kenapa tak boleh buat fasa induction...

ibu menyusu boleh amalkan atkins fasa 3/4. dengan mengambil carb dalam lingkungan 20g -160g sahaja sehari. sarapan saya pagi ni saja dah 50g carb. so tgh hari dan mlm saya tak perlu tambah carb saya... saya tak boleh kata atkins adalah diet yg sesuai utk saya lagi.. sebab ini adalah day 1 saya ber diet atkins... doakan saya berjaya turunkan 30 kg berat saya mulai hari ni.... :D

Demi memastikan cukup nutrisi asas, saya amalkan lecithin, alfalfa, vita c, vita lea dan ESP. ini supplement supaya susu saya berkhasiat dan mengharap susu tak merudum.


Salam Sayang,
 Mama FaizFarisFarah

* Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuhkan atau mencegah sebarang penyakit.*

Jannah || Pengedar Shaklee Ulu Kinta, Ipoh, Perak || MALAYSIA & INDONESIA

1 ulasan:

  1. so secara teori dan sedikit praktikal yg pernah saya buat.. saya dpt simpulkan kenapa selama ni berat saya semakin naik naik dan naik sedangkan saya tak makan nasi, saya tak makan banyak... saya makan nasi herbapony je kalau nak makan nasi. SAYA MEMANG TAK MAKAN BANYAK ATAU KURANG MAKAN NASI.... TAPI MAKANAN SAYA SEHARIAN 80% ADALAH KARBOHIDRAT!!!!!! sebab tu kalau terlebih makan skit pun berat saya naik... tak sanggup tgk cermin.. tak sanggup tgk gambar sendiri... tak sanggup naik penimbang!!!

    BETUL : saya makan sikit, saya tak makan nasi. SALAH: saya penuhkan perut saya dengan karbohidrat. saya makan roti, saya makan bihun, saya makan mi, saya makan kue tiaw, saya makan buah, saya minum milo, saya makan biskut, saya makan nestum, saya makan oat.... semua tu karbohidrat. MUNGKIN BERAT SAYA BOLEH TURUN: jika saya amik lebih banyak ikan, ayam, telur, sayur hijau dalam diet saya....

    TAPI: atkins diet boleh diamalkan oleh ibu mengandung dan menyusukan bayi. tapi bukan fasa induction yang mana atkiners akan makan kurang dari 20g carb. mengharapkan ketosis.. ketosis lah yang diharapkan sebab dengan adanya ketosis maka badan akan bakar lemak kaw kaw punya... ibu menyusu baby tak boleh berada dalam keadaan ketosis SEBAB : susu ibu akan penuh dengan toksik... ia nyahtoksik dalam badan.. dan ini akan memberi kesan yang ta baik pada bayi.. dan sesiapa yang menjalani fasa induction ni akan mengalami masalah susu badan yang mengering... ini lah jawapan yang saya perlukan kenapa tak boleh buat fasa induction...

    ibu menyusu boleh amalkan atkins fasa 3/4. dengan mengambil carb dalam lingkungan 20g -160g sahaja sehari. sarapan saya pagi ni saja dah 50g carb. so tgh hari dan mlm saya tak perlu tambah carb saya... saya tak boleh kata atkins adalah diet yg sesuai utk saya lagi.. sebab ini adalah day 1 saya ber diet atkins... doakan saya berjaya turunkan 30 kg berat saya mulai hari ni.... :D

    Demi memastikan cukup nutrisi asas, saya amalkan lecithin, alfalfa, vita c, vita lea dan ESP. ini supplement supaya susu saya berkhasiat dan mengharap susu tak merudum.

    BalasPadam